De sidste dage… Pudder og Tokyo.

Verdens bedste far/søn-tur er slut for denne gang.
Siden sidste opdatering, fik vi endnu en storm ind… den største i denne omgang. Den gav rigeligt til to fantastiske pudderdage. Den første blev tilbragt i Sekionsen, som er mit favoritsted! 2 gamle lifte, en base på 560cm, 60 cm nysne og ingen regler… Keep it simple!
Vi var derovre med LA Crew og havde en fantastisk dag.
Sidste skidag blev brugt i Akakura i bundløst pudder. Der var næsten for meget. Nede i bunden af bowls’ne skulle vi kæmpe noget for at komme frem og på den sidste tur, måtte vi hjælpe en snowboarder, som var kørt fast! Han var ved at ringe efter hjælp da vi fandt ham. Vi gravede ham fri og lagde et spor ud, han kunne følge. Dagens mænd i skysovs og en god måde at slutte skieventyret på.
Mandag morgen tog vi toget til Tokyo. Vi opmagasinerede vores baggage på stationen og gik på sightseeing i Verdens største by. Vi så kejserpaladset og gik en tur gennem Ginza, som er den mondæne del af byen. På trods af de mange mærkevareforretninger spiste vi os mætte i sushi, til frokost for 100kr pr. mand!
Om aftenen tog vi ud til Sky Court Hotel ved Narita lufthavn, hvor vi fik et dobbeltværelse med morgenmad for 326kr (inklusiv shuttle til og fra lufthavnen!). Det betød at vi kunne tage den med ro om morgenen, checke tidligt ind, slutte af med en sushi og lidt gavekøb i lufthavnen, inden afrejse.

Efter 19 timers rejse, var vi endelig tilbage i Silkeborg hos pigerne og hunden. De virkede glade for at se os (i hvert fald hunden) og vi må nok erkende at det heller ikke var dårligt at komme hjem til dem, selvom det havde været et fantastisk eventyr, som vi gerne kaster os ud i igen.
Seki

Pudderdrop
Kejserpaladset

Bonsai-scrabers.
Ginza-sushi
Også lige vores skifilm fra Japan:

Japan 2015 from Morten Agersnap on Vimeo.

… og vores “monkey edit”.

Japan 2015 monkey edit from Morten Agersnap on Vimeo.

Bedste dag!

Så er The LA Crew, aka. Lars Anton og hans kammersjukker fra dagene i Ikast og omegn, kommet.
Det har været fedt at have nogle at køre med, især for Asbjørn, som flytter sig markant mere, når han ikke ”kun” skal imponere sin gamle far.
Det har sneet voldsomt på os de sidste dage. I går var det lette stads så fluffy, at man på de mest populære sider, kunne mærke bunden igennem, men med snefaldet over natten, har det været bundløst i dag! På bagsiden var det helt vanvittigt, så god sneen var.
Her til eftermiddag var landingerne på nogle af de gode drops også blevet fyldt godt op. Så sammen med Nikolaj, som arbejder i en skishop, her i Akakura kørte vi rundt og droppede og udså os drops, til de kommende dage.

Der er basis for endnu flere bedste dage.
Fars dreng giver gas.

Mer gas.

Pow.

Powpow

Sneaber og mere pudder

En ting er at blive dumpet… en hel anden ting er at blive dumpet på.
Det dumpede massivt da vi satte os ved morgenbordet kl. 7.30 fredag og det blev ved det meste af dagen. Asbjørn er blevet afhængig af pudder. Han var helt vil og gav den god gas. Han kommer virkelig efter det. Det er også fedt, pludselig at opleve, at man kan vende spidserne lige nedad, selvom det er stejlt. Det tykke snelag bremser i sig selv og for hvert sving, får man et skud sne i hovedet. Så dagen blev brugt på, at køre pudder og droppe pillows. Alt i alt fedt på sådan en fredag.
Lørdag var det solskin og vi fandt stadig masser god sne. Eneste minus var menneskemængden! Vi var ellers ved liften et kvarter før den åbnede, men havnede alligevel i en massiv kø.
Det viste sig at være en fordel, at tunnelen på bagsiden er lukket. Det betyder nemlig at Tokyos weekend warriors holder sig på forsiden.
I dag, søndag blev brugt på sight seeing. Vi tog morgentoget 9.12 til Nagano og videre herfra, med bus, mod Shiga Kogen. Målet var Abeparken, hvor de verdensberømte sneaber holder til, for at holde varmen i de varme kilder som springer ud her. Stor oplevelse for os begge. Bagefter tog vi retur til Nagano og så Zenkoji templet, som er Japans største! Vi sluttede af med sashimi, sushi og den møreste bøf, jeg nogensinde har fået, på en restaurant jeg også besøgte sidste år.

Her til aften er det begyndt at dumpe igen… i morgen bliver også en god dag.
Powe formidable:)

Asbjørn mellem træerne.

Alle kan have behov for fodpleje.

Vagt foran Zenkoji-templet.

De første dage.

Akakura Kanko Resort:
120cm snowfall in the last 7 days
70cm snowfall in February 2015
1156cm snowfall since the beginning of the season

Og i aften kommer den næste storm ind. Det har ellers været et par gode dage, med sol, tracked powder og flere steder med små linjer som ingen har kørt.
Asbjørn er kommet godt i gang og er ved at finde teknikken og udstyret. Han har været lidt usikker på det stejle med spor. Men når der er pudder og/eller hældningen ikke er for vild, blæser han på… Det er næsten bedre at se hans glæde, end selv at køre!
Turen herover var lang (28 timer) så vi var pænt baldrede da vi endelig sjoskede op ad trappen til Hotel Windsor. Lidt panik blev der også på vejen… Det viste sig at banken er så venlig at lukke ens kort for brug i udlandet og at man derfor skal på netbank, for at aktivere dem. Det var ikke så indlysende for mig, eftersom det var de selvsamme kort jeg brugte her sidste år. Men det fandt jeg så ud af på den hårde måde, i Narita lufthavn, kl 3 dansk tid og efter 22 timers rejse. Der var lige pludselig ikke energi, til at svare på, ellers udmærkede spørgsmål, som: ”Far. Hvorfor, har de mundbind på alle sammen?” Heldigvis har de opfundet gratis internet i Narita, så problemet blev løst og vi blev kun en time forsinket.
Vel fremme blev man endnu engang forundret over snemasserne. Det er vildt at det kan lade sig gøre, at have en normal hverdag, når man i gennemsnit skal rydde tyve centimer sne om dagen!
De massive snemængder har også sat sit præg på terrænet. De lavinehegn, vi hoppede på sidste år er væk og den øverste lift i Sekionsen kører ikke fordi den tilsyneladende er blevet ramt af en lavine. Omvendt har det også givet mulighed for at køre nogle steder, hvor der normalt står buske og træer, men som nu er begravedeJ Uheldigvis, har sneen også fået bugt med tunnelen på bagsiden af bjerget. Det betyder, at man skal hike op på kammen, når man har kørt nogle af de fede linjer deromme. Det er ikke fordi det er specielt krævende, men når man er femten år og har været vandt til, at ens far slæber alt udstyret, så virker det ret uoverkommeligt. Et par ture, er den unge mand dog blevet lokket med på.
Vi har i øvrigt spottet en rigtig fed side. Nordvendt, 6-700 højdemeter, med meget spredt birketræsbevoksning og 30-35 graders hældning. Den er muligvis lidt stejlere i toppen. I hvert fald er der et par rækker lavinehegn. Den kommer der sikkert flere detaljer om en af dageneJ
Udstyret spiller. Prizm-linsen fra Oakley er sindssyg! Lige bortset fra røntgen, kan man se alt. Völkl Three er også for vild. Jeg var lidt spændt på om 135mm talje og en svingradius på mere end 50 meter, var lidt for voldsomt. Men den store rocker gør den let kørt og er der bare lidt pudder under, kører den som en drøm. Havde dog lige et uheld med den på pisten ned i dag. Med den bredde har den en tendens til at fange med inderskien, hvilket resulterede i et styrt med fuld pede. Asbjørn påstår min ene ski røg ti meter op i luften og at jeg skulle være glad for at jeg kurede 50. Ellers var jeg blevet offer for en Völkl Three fra himlen.

Pudderlommer hist og her på nordsiderne.

Vi skindede om eftermiddagen. Resultatet ses herunder: