Specialized Turbo Levo Expert

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg det sidste halve år, har kørt på en potent E-bike, som supplement til en normal cykel. Det var Kim fra Specialized som spurgte om ikke det kunne være interessant at prøve og forsikrede at det ikke havde noget med min alder at gøre!?

Jeg var nok lidt skeptisk i starten, men hold nu k… det er sjovt. Den er lidt tungere end en normal cykel (20,5 kg). Men vægten ligger lavt i cyklen og skaber stabilitet. Med 150mm dæmpning er den lynhurtig på nedkørsler, når der ikke er for skarpe sving.

Turbo Levoen er sat op til nedkørsler. Den har en carbonramme og 29 tommer hjul. Som nævnt har den 150 mm vandring, Command dropper-post, 2,6 tommer Specialized Butcher-dæk på de brede fælge og 780 mm styr på en kort frempind. Bremseskiverne er 200 mm. Det er det samme som vilde endurocykler og på nogle nedkørsler kan jeg se, at jeg har kørt hurtigste tider på Levoen.

For at få optimal kontrol over cyklen har jeg sat Crankbrothers Enduro LS-pedaler på. LS står for Long Sleeve og betyder at stilken er længere. Det betyder igen, at man står med fødderne lidt længere ude, som giver god balance og optimale manøvreegenskaber. Det kan faktisk være en fordel for mange, med LS-pedaler!

 

En målsætning for sæsonen er, at jeg skal køre ”Ålen” på Danmarks Tag på E-biken! Det er helt sikkert svært, men ikke umuligt.

Opad får man hjælp af en 250w motor, som kan stilles i tre ”modes”, Eco, Trail og Turbo. I alle modes kan den køre maks 25, men i Turbo, sparker motoren til fra bunden og giver voldsom acceleration og flyver opad de sværeste opkørsler. Det store boost, giver også mulighed for at køre op ad meget ujævne passager over sten og rødder. Turbo Levo’en har et 700 watt batteri og kører man i Eco, kan man køre i op mod 8 timer.

Man lærer indstillingerne at kende og veksler mellem de tre modes, ligesom mellem gearene.

Det er sjovest at køre med andre på E-bike eller alene, medmindre man lapper på nedkørsler. Den er simpelthen for effektiv til, at man kan få sved på panden, hvis man kører med alm mtb-ere, selv dygtige.

Det er helt sikkert anderledes, hvis mere almindelige mtb-ere kører e-bike med hurtige ryttere. Men, med risiko for at lyde som et fjols, er jeg nok for dygtig teknisk, til at man kan følge med på alm cykel når jeg kører i mit eget tempo.

Jeg ved godt at der er mange som mener det er snyd! Men E-MTB er noget helt andet end xc, enduro, trail og DH… Det er E-bike… og hvem er det man snyder? Er det også snyd, når man tager liften op i bikeparken?

En E-bike giver mulighed for flere ture på yndlingsnedkørslen, at man kan komme længere omkring, køre flow på opkørsler og at folk, som ellers ikke er så adrætte, kan komme ud og få nogle fede oplevelser i skoven. Det er virkeligt fedt og et godt supplement i sporten.

Jeg har lagt et par videoer og billeder op.

Hvis du kunne tænke dig at komme ud og prøve en fed E-MTB, så kontakt mig gerne, så jeg kan hjælpe.

Du kan læse alle specs om min E-bike her: Specialized Turbo Levo Expert

Se videoer om Levoen på mtbtv: E-MTB på MTBTV

Rock Shox 150mm giver selvtillid på ujævne nedkørsler

 

IMG_20181109_200239_860

Levo i mit hood: Silkeborg Vesterskov

 

Jump Jump. Selv om den er tung kan den godt tage luft.

 

IMG_20181013_213318_789

Levo på egen hjemmebane i Alperne.

Share This:

Rekord meget sne i uge 3.

Efter et par dage i Danmark, vendte jeg allerede lørdag den 13. januar tilbage mod sneinfernoet i Østrig. Jeg samlede, om aftenen, Hampus op på stationen i Wörgl og selv hernede i bunden af Innstal lå der en meter sne.

Vi havde et værelse, på Højmarks Hotel Pinzgauerhof i Zell am See. Planen var, so i uge 50, at besøge så mange steder vi kunne på en uge!

Da vi søndag morgen gik mod liften til Schmittenhöhe, sneede det kraftigt og der lå nærmest 1½ meter i gaderne.

Oppe på bjerget var det helt vanvittigt. Sjældent har der været så meget sne og det gav nogle helt unikke muligheder for at køre brystdybt pudder, på steder der kun sjældent er dækket af sne.

Vi havde Hampus’ gamle guidekollega, Andreas med og selv om, han er snowboarder var han ret rar. Vi kørte hele dagen på Schmitten og vi kørte bundløst på hvert run. De næste dage besøgte vi Kitzstein, Gastein, Maria Alm, Leogang, Saalbach og Fieberbrunn. Faktisk besøgte vi Kitz to gange.

Den første gang var Adam og Jens fra Hemsedal også med (også snowboardere, men ok).

Anden gang, var Adam og Jens taget til Saalbach, så Adam kunne smide sit gear væk på Hinterhaag, så vi var tilbage med Andreas. Det var totalt white out deroppe om morgenen og det havde sneet hele natten. Hampus og Andreas brokkede sig lidt over, at skulle derop når det var koldt, tåget og snevejr, men jeg kørte bilen og bestemte dermed.

Det var ikke særligt fedt og kl. 11 gav jeg mig lidt og foreslog vi kunne tage en tidlig frokost på gipfelrestauranten…. Mens vi spiste, viste den første lille sprække sig i skydækket og kl. 12 var der skyfrit oppe på gletsjeren, mens skyerne stadig indhyllede dalen og de lavere bjerge. Man er vel rutineret?

Der lå 60 cm. iskold frostsne, solen skinnede fra en skyfri himmel og vi var de eneste med pudderski/board.

Behøver vel ikke at pensle det ud… Det var en perfekt dag.

Det var btw helt fint at have Andreas med på board når vi skulle filme… Når Hampus havde fundet kamera, stativ og mikrofon frem, havde indstillet blænde, lukkertid og fokus og vi havde filmet et helt indslag på svensk og dansk, pakket det hele sammen igen og var klar til at køre videre, var han også lige kommet i bindingerne og var klar… perfekt timing?

I filmen længere nede, kan man bla se hvor vildt det var på Kitz. Billederne siger vel også noget???

Efter en vild uge, tog jeg tilbage til Hochfügen og hookede op med BGI, som jeg skulle tilbringe 2 uger med. Det kommer i et senere indlæg her på bloggen.

 

Dyyyybt i Leogang
Dyyyybt i Leogang

 

Dyyyybt i Zell am See/Schmitten
Dyyyybt i Zell am See/Schmitten
Lidt sol i Fieberbrunn/Saalbach
Lidt sol i Fieberbrunn/Saalbach

Share This: